در این قسمت یک پیام بصورت اتفاقی نمایش داده خواهد شد.
آمار بازدیدکنندگان
بازدید از صفحه:۸۵۲۹

بازدید از مقالات
۲۶۹۴۴۱
بازدید کل سایت
۷۸۰۱۸۱۲
ثبت نام خبرنامه
معرفی سایت به دوستان
عنوان مقاله: آثار وکارکردهای معنویت دردیدگاه مقام معظم رهبری
نویسنده: سید غلامعباس طاهرزاده
دسته بندی موضوعی: نقش معنویت درنبرد ناهمتراز
زبان: فارسی
فهرست محتوای مقاله:
۴‌. کارکرد معنویت‌ در جهان‌ اسلام‌ از منظر قرآن‌ مجید، معنویت‌ یا عدم‌ آن‌، در سرنوشت‌ ملّت‌ها و دوام‌ و بقای‌ آنها با اضمحلال‌ و نابودی‌شان‌، نقش‌ اساسی‌ دارد. گاه‌ معنویت‌ و خصلت‌ها یا اعمال‌ نیکوی‌ ملّت‌، سبب‌ تقویت‌ تمدّن‌، پایداری‌، سعادت‌ و سرافرازی‌ آنها می‌گردد، گاهی‌ ظلم‌ و شرک‌ و گناه‌ و فحشای‌ آنها نابودی‌ و سقوطشان‌ را در پی‌ دارد و این‌ از سنت‌های‌ قطعی‌ خداست‌ که‌ در همیشة‌ تاریخ‌ جریان‌ دارد؛ وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن‌ یؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَی‌ وَیسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ إِلاَّ أَن‌ تَأْتِیهُمْ سُنَّهُْْ الْأَوَّلِینَ. (کهف‌: ۵۵) و چیزی‌ مردم‌ را باز نداشت‌ از اینکه‌ ـ وقتی‌ هدایت‌؛ سراغشان‌ آمد ـ ایمان‌ بیاورند و از پروردگارشان‌ طلب‌ آمرزش‌ کنند جز اینکه‌ (خواستند) سرنوشت‌ پیشینیان‌ برای‌ آنان‌ بیاید. اگر تقوا و یاد خدا و معنویت‌ و اتصال‌ به‌ درگاه‌ ربوبی‌ در میان‌ مردم‌ باشد حتی‌ هنگام‌ عذاب‌ عمومی‌، خداوند اهل‌ معنویت‌ و تقوا را نجات‌ می‌دهد چنانکه‌ این‌ اتفاق‌ در مورد «قوم‌ ثمود» و پیروان‌ واقعی‌ حضرت‌ صالح‌ پیغمبر اتفاق‌ افتاد و خداوند همة‌ آن‌ نابکاران‌ را نابود کرد ولی‌ در مورد مؤمنان‌ باتقوا ـ که‌ در میان‌ آنان‌ زندگی‌ می‌کردند ـ فرمود: وَأَنجَینَا الَّذِینَ اَمَنُوا وَکَانُوا یتَّقُونَ. (نمل‌: ۵۳) و کسانی‌ را که‌ ایمان‌ آورده‌ و تقوا پیشه‌ کرده‌ بودند نجات‌ دادیم‌. رهبر فرزانة‌ انقلاب‌، وجود معنویت‌ در جامعه‌ را واجب‌ می‌داند و می‌فرماید: مسئله‌ استقرار معنویت‌ و جلوگیری‌ از مظاهر فساد یا شیوع‌ فساد یا شیوع‌ بی‌دینی‌ و بخصوص‌ تظاهر به‌ این‌ معنا، جزو کارهای‌ واجب‌ است‌. خدای‌ متعال‌ در قرآن‌ می‌فرماید: وَإِذَا أَرَدْنَا أَن‌ نُّهْلِکَ قَرْیهًْْ أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا. (اسراء: ۱۶) وقتی‌ می‌خواهیم‌ جامعه‌ای‌ را نابود کنیم‌ ـ ساز و کار و طبیعتش‌ این‌ است‌ ـ مترفین‌ و پولدارهایشان‌ فسق‌ می‌کنند «فحق‌ علیها القول‌ فدمرناها تدمیراً» بعد عذاب‌ الهی‌ بر اینها نازل‌ می‌شود، لازمة‌ فسق‌، ورود عذاب‌ الهی‌ است‌، برو برگرد هم‌ ندارد، یعنی‌ این‌ سازوکار روی‌ همه‌ جوامع‌ اثر می‌کند منتها تفاوت‌ می‌کند به‌ اینکه‌ آن جامعه‌ از لحاظ‌ عناصر نگهدارنده‌ در چه‌ حدی‌ باشد. جامعه‌ای‌ هست‌ که‌ این‌ عنصر نابود کننده‌ و مضمحل‌ کننده‌ را دارد أما در مقابل‌، عناصر حفظ‌ کننده‌ هم‌ دارد؛ علم‌ زیادی‌ دارد، ثروت‌ زیادی‌ دارد، سیاستمداران‌ عاقلی‌ دارد، موقعیت‌ خوب‌ جغرافیایی‌ یا تاریخی‌ دارد، این‌ موجب‌ می‌شود که‌ آن‌ عنصر نابود کننده‌ ـ نه‌ اینکه‌ اثر نکند ـ دیرتر اثر کند. شما اگر الان‌ نگاه‌ کنید، می‌بینید که‌ جامعه‌ امریکا به‌ خاطر همین‌ «ففسقوا فیها» و بسیاری‌ عوامل‌ دیگر روبه‌ اضمحلال‌ است‌. أما بعضی‌ جوامع‌ هستند که‌ امکانات‌ نگهدارنده‌ را ندارند، نه‌ علم‌ را دارند، نه‌ سیاستمداران‌ مجرب‌ و پخته‌ای‌ دارند، این‌ امکان‌ ویران‌ کننده‌ را هم‌ دارند، اینها اگر در این‌ گنداب‌ و لجنزار وارد شوند، زود از بین‌ خواهد رفت‌. از بین‌ رفتنشان‌ هم‌ به‌ این‌ معنا نیست‌ که‌ چند میلیون‌ آدم‌ ناگهان‌ می‌میرند، معنایش‌ این‌ است‌ که‌ این‌ ملت‌ با هویت‌ ملّی‌اش‌ نابود می‌شود، ضعیف‌ می‌شود، توسری‌ خور می‌شود، مورد بی‌اعتنایی‌ دنیا قرار می‌گیرد و دچار ابتلائات‌ و فلاکت‌های‌ فراوانی‌ می‌شود، بنابراین‌ مسئلة‌ معنویت‌ بسیار مهم‌ است‌. ۱ ـ ۴ . اتحاد و انسجام‌ می‌توان‌ گفت‌ ارزنده‌ترین‌ تأثیر معنویات‌، یکپارچگی‌ و انسجام‌ و وحدت‌ ملی‌ است‌ که‌ در طول‌ تاریخ‌ سبب‌ سرافرازی‌ و پیشرفت‌ و سعادت‌ ملتها شده‌ و رهبر معظم‌ انقلاب‌ دربارة‌ آن‌ می‌فرماید: اگرچه‌ اسلام‌، مردم‌ را به‌ عبادت‌، خودسازی‌ و ریاضت‌ نفس‌ دعوت‌ می‌کند، أما این‌ را فقط‌ به‌ عنوان‌ عملی‌ فردی‌ که‌ هر یک‌ از مردم‌ تنها برای‌ خود به‌ خدا مرتبط‌ شوند، نمی‌بیند بلکه‌ این‌ ارتباط‌ توجه‌ و ذکر، خشوع‌ و توسل‌ به‌ خدا را به‌ عنوان‌ وسیله‌ای‌ که‌ بتوانند در امر دنیا و ساختن‌ آینده‌شان‌ هم‌قدم‌ ثابت‌ و گام‌ مستحکمی‌ بردارند، می‌بیند، اگر همان‌ طور که‌ بعضی‌ از بزرگان‌ فرموده‌اند؛ که‌ برای‌ سعادت‌ امت‌ اسلامی‌ کلمة‌ توحید و توحید کلمه‌ دو اصل‌ قطعی‌ است‌ ـ که‌ همین‌ طور هم‌ هست‌ ـ عید فطر و نماز و توسل‌ ما در این‌ روز نیز مظهر توحید کلمه‌ و کلمة‌ توحید است‌، زیرا هم‌ معنویت‌ است‌ و هم‌ توسل‌ و خشوع‌، هم‌ مستحکم‌ کردن‌ دل‌ به‌ وسیلة‌ ایمان‌ به‌ خداست‌ و هم‌ پیداکردن‌ حالت‌ سکینه‌ و آرامش‌ و خلاصی‌ از تلاطم‌های‌ گوناگون‌ نفس‌ انسانی‌ است‌ در عین‌ حال‌، عید فطر متصل‌ کردن‌ همة‌ نیروها و قوا به‌ یکدیگر و آوردن‌ آنها به‌ صحنة‌ زندگی‌ نیز هست‌. ... انقلاب‌ اسلامی‌ دلهای‌ مردم‌ را به‌ خدا متوجه‌ کرد و تن‌ها و جآنهای‌ آنها را به‌ میدان‌ مبارزه‌ و تلاش‌ برای‌ زندگی‌ بهتر کشانید و نتیجه‌ این‌ شد که‌ ملت‌ ایران‌ قدم‌ در جادة‌ فلاح‌ و رستگاری‌ گذاشت‌ و به‌ فضل‌ و حول‌ و قوة‌ الهی‌ در این‌ راه‌ پیشرفت‌های‌ بسیار بزرگی‌ را نصیب‌ خود کرد که‌ باید این‌ راه‌ را ـ که‌ راه‌ ارتباط‌ و اتصال‌ به‌ خدا و حضور جسم‌ و جان‌ در عرصة‌ تلاش‌ و مجاهدت‌ برای‌ بنای‌ آینده‌ است‌، ادامه‌ دهد و بداند که‌ وحدت‌ کلمه‌ رمز پیروزی‌ او است‌، این‌ رمز را باید حفظ‌ کند. ۲ ـ ۴ . مهم ترین شاخص نظام‌ نبوی‌ و اسلامی‌ آنچه‌ نظام‌ اسلامی‌ را از دیگر نظام‌های‌ حکومتی‌ سلطنتی‌، موروثی‌، دیکتاتوری‌، لائیک‌، لیبرال‌ و... ممتاز می‌سازد مقید بودن‌ به‌ شاخص‌ نظام‌ نبوی‌(ص‌) یا همان‌ معنویت‌ اصیل‌ و آسمانی‌ است‌ که‌ امروزه‌ برای‌ بار دوم‌ در جهان‌ قد علم‌ کرده‌ و بر بلندای‌ کرة‌ خاکی‌ سرفراز و سربلند به‌ راه‌ افتخارآمیز خویش‌ ادامه‌ می‌دهد. رهبر عزیز انقلاب‌ دربارة‌ این‌ کارکرد معنویت‌ که‌ الهام‌ گرفته‌ از نظام‌ نبوی‌ است‌، می‌فرماید: نظامی‌ که‌ پیغمبر(ص‌) ساخت‌، شاخص‌های‌ گوناگونی‌ دارد که‌ در بین‌ آنها هفت‌ شاخص‌ از همه‌ مهم‌تر و برجسته‌تر است‌. شاخص‌ اول‌ ایمان‌ و معنویت‌ است‌؛ انگیزه‌ و موتور حقیقی‌ در نظام‌ نبوی‌، ایمانی‌ است‌ که‌ از سرچشمة‌ دل‌ و فکر مردم‌ می‌جوشد و دست‌ و بازو و پا و وجود آنها در جهت‌ صحیح‌ به‌ حرکت‌ در می‌آورد. پس‌ شاخص‌ اوّل‌، دمیدن‌ و تقویت‌ روح‌ ایمان‌ و معنویت‌ و دادن‌ اعتقاد و اندیشة‌ درست‌ به‌ افراد است‌ که‌ پیغمبر این‌ را از مکه‌ شروع‌ کرد و در مدینه‌ پرچمش‌ را با قدرت‌ بالا برده ... . شاخص‌ پنجم، صلاح‌ اخلاقی‌ و رفتاری‌ است‌. انسانها را تزکیه‌ و از مفاسد و رذایل‌ اخلاقی‌، پیراسته‌ و پاک‌ می‌کند. انسان‌ با اخلاق‌ و مزکّی می‌سازد؛ وَیزَکِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَْْ. (جمعه‌: ۲) تزکیه‌ یکی‌ از آن‌ پایه‌های‌ اصلی‌ است‌، یعنی‌ پیغمبر روی‌ یکایک‌ افراد کار تربیتی‌ و انسان‌‌سازی‌ می‌کرده ... . ۳ ـ ۴ . دنیای‌ آباد ما پیشرفت‌های‌ علمی‌ و پژوهشی‌ بسیار زیادی‌ در بخش‌های‌ مختلف‌ داشته‌ایم‌ که‌ ستون‌ اصلی‌ این‌ بخش‌ها را همین‌ جوانهای‌ انقلابی‌ و بچه‌های‌ مؤمن‌ تشکیل‌ داده‌اند. آنها بودند که‌ وارد میدان‌ شدند و براساس‌ همان‌ روحیه‌، بسیاری‌ از گردنه‌ها و عقبه‌های‌ تحقیقات‌ و کار مهم‌ علمی‌ را پیش‌ بردند. بله‌ معنویت‌، دنیای‌ انسان‌ را هم‌ آبادتر می‌کند، منتها دنیای‌ سالم‌. آنجایی‌ که‌ فرهنگ‌ جهادی‌ نیست‌ و فرهنگ‌ مادی‌ حاکم‌ است‌، هر انسانی‌ به‌ تنهایی‌ خودش‌ محور همة‌ حوادث‌ عالم‌ است‌؛ سود را برای‌ خود می‌خواهد و ضرر را از خود دفع‌ می‌کند، اصل‌ برای‌ او این‌ است‌، لذا تعارض‌ها و بداخلاقی‌ها و بی‌صداقتی‌ها و دشمنی‌ها پیش‌ می‌آید. آنجایی‌ که‌ حرکت‌ و روح‌ جهادی‌ وجود دارد، انسان‌ در ایمان‌ و آرمان‌ و خدمت‌ به‌ دیگران‌ حل‌ می‌شود و خود را فراموش‌ می‌کند، این‌ روحیه‌ را باید در جامعه‌ تقویت‌ کرد. ۴ ـ ۴ . تأثیر شگرف‌ بر دیگر ملّت‌ها عزیزان‌ من‌! بدانید که‌ تا امروز هم‌ ملّت‌ ایران‌ هر توفیقی‌ پیدا کرده‌ است‌ به‌ برکت‌ تکیه‌ به‌ معنویات‌ آن‌ را به‌ دست‌ آورده‌ است‌. کسانی‌ که‌ از لحاظ‌ مادیات‌ جلوتر از ملّت‌ ایران‌ باشند، در دنیا هستند أما آنها نتوانستند بر روی‌ ملت‌های‌ دیگر و جوانان‌ کشورهای‌ دیگر این‌ گونه‌ تأثیرات‌ شگرفی‌ را باقی‌ بگذارند که‌ ملّت‌ ایران‌ با انقلاب‌ خود، با حرکت‌ خود، با امام‌ خود، با مجاهدات‌ خود، با شهادت‌های‌ خود، آن‌ اثر را گذاشت‌. شما بر روی‌ ملّت‌های‌ دیگر و بر روی‌ جریان‌ عادی‌ بسیاری‌ از کشورهای‌ جهان‌، اثر خیلی‌ عمیقی‌ گذاشتید، این‌ به‌ برکت‌ معنویت‌ بود، این‌ معنویت‌ را باید روز به‌ روز زیاد کرد. عزّت‌ ملّت‌ ایران‌، سربلندی‌ ملت‌ ایران‌، امید بی‌پایان‌ ملت‌ ایران‌، به‌ برکت‌ اتکا و امیدواری‌ به‌ خداوندگار است‌.

نظرات شما
نام و نام خانوادگی:
آدرس الکترونیک:  
نظر شما:  
کدامنیتی:
Captcha

لطفاً کد امنیتی را در کادر فوق وارد نمایید.